Shockwave
Terug naar menu Route E-mail
Shockwave- therapie: Wat is Shockwave-therapie? Shockwave therapie is een moderne en erg doeltreffende behandelmethode en vanaf juni 2013 kunt u hiervoor binnen onze praktijk terecht. Deze therapievorm, is ook bekend onder de naam ESWT (extracorporal shockwave therapy). De term "shockwave" verwijst naar hoogfrequente (hoog-energetische) impulsen die zich in een golfbeweging dwars door een medium (water/lucht/vaste stoffen) verplaatsen. Dit wordt bereikt door middel van een behandelkop nauwkeurig te richten, zodat deze impulsen op de gewenste locatie in het lichaam een mechanisch effect hebben. Shockwaves versnellen het genezingsproces door het zelfherstellende vermogen van het lichaam te activeren, ze verbeteren de celstofwisseling en stimuleren de doorbloeding. Binnen de moderne pijnbehandelingen wordt de effectiviteit van shockwave ook erkend als effectief bij behandeling van pijnzones. Voor welke klachten? Heeft u bijvoorbeeld één van deze klachten? • Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting. • Chronische elleboogpijn (tennis- of golfarm). • Pijn net onder/rond de knieschijf. • Acute of chronische pijn aan de achillespees. • Hielpijn (hielspoor), pijn onder voet(pees). • Chronische nek- schouder- of rugpijn+spierpijnpunten (triggerpoints). • Peesontstekingen. Dan kan shockwave-therapie voor u misschien een oplossing betekenen. Vormen van Shockwave. Er zijn meerdere vormen van shockwave. De meest toegepaste zijn: Radiale shockwave en/of Gefocusseerde shockwave. Binnen onze praktijk werken we met radiale shockwave: de Endopuls 811 -Enraf Nonius. (zie afbeelding). Deze vorm is uitermate geschikt voor behandelen van relatief oppervlakkig gelegen weefselstructuren (zie voornoemde klachten). De behandeling. Bij uw eerste kennismaking wordt op basis van een gesprek en lichamelijk onderzoek de pijnlocatie bepaald/gelokaliseerd. Indien noodzakelijk in combinatie met een aanvullend onderzoek in de vorm van een echografie (zie elders op onze website). Als er een indicatie is voor toepassing van shockwave wordt de exacte lokatie bepaald en wordt er gedurende 4-6 min met korte shockwave-impulsen behandeld, door middel van kleine rondraaiende bewegingen. Soms kunnen er nadien kleine kortdurende huidverkleuringen ontstaan en kan een behandeling licht gevoelig zijn waarover u vooraf wordt geïnstrueerd. De shockwave behandeling wordt meestal gecombineerd met een fysiotherapeutische aanvulling. Voordelen van Shockwave. • Kortdurende behandeling. • Goed therapieresultaat na gemiddeld 4-6 behandelingen. • Behandelen van de oorzaak en niet de symptomen. • Pijnvermindering en betere bewegingsfunctie na enkele dagen. • Geringe tot geen bijwerkingen. zie ook: www.enraf-nonius.nl