De basis van het  Medical Taping Concept werd in de jaren 70 gelegd in Japan en Korea. Hier werden toen tapemethodes ontwikkeld en toegepast vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit  van essentieel belang zijn  om gezondheid te behouden of zonodig te herstellen. In 1998 is dit concept door oud-voetballer Alfred Nijhuis nog onder de naam Kinesio-taping in Nederland geïntroduceerd  en verder ontwikkeld. De achterliggende gedachte is dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar ook een belangrijke invloed hebben op het reguleren  van de bloed- en lymfecirculatie en  de lichaamstemperatuur. Als de spieren niet goed functioneren kan dat dus leiden tot een groot aantal klachten en aandoeningen. Er werden  vervolgens diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functioneren ondersteunen, zonder in hun beweging te beperken. In de praktijk zult u ongetwijfeld (o.a. bij sporters) al enkele toepassingen hebben gezien. De tapes zijn erin 5 verschillende kleuren, en hebben allemaal dezelfde werking, namelijk het verminderen van lokale druk door middel van het ‘liften’ van de huid onder invloed van  beweging. Door het verminderen van deze druk gaat er een positief effect uit op de doorbloeding en de lymfecirculatie in de onderhuid. Dit leidt tot vermindering van spanning en pijn en geeft vrijwel direct een verbetering van uw bewegingsmogelijkheden. Het wordt eveneens ter ondersteuning en sturing van structuren rond gewrichten toegepast. Het toepassingsgebied van het Medical  Taping Concept mag derhalve breed genoemd worden: Nabehandeling van (sport-) blessures, het verminderen van ontstekingen of vochtophopingen( oedeem) en/of bloeduitstortingen(haematoom),  bij het corrigeren van houdingsafwijkingen en behandeling  van klachten door overbelasting ontstaan (zoals RSI, tennis- of golfelleboog, achillespeesklachten etc.) Ook klachten  als bijvoorbeeld hoofdpijn en zgn.”lokale pijnpunten” kunnen worden beïnvloed. Op het terrein van preventief tapen biedt het ook ruime mogelijkheden. Kortom  een veelzijdige behandelmethode welke fundamenteel verschilt van de oude  bekende (sport-)tapetechnieken. Afhankelijk van uw problematiek, willen we er de volgende effecten mee te bereiken: • Spierfunctie verbeteren door het reguleren van spierspanning. • Belemmeringen in de bloedcirculatie en lymfe afvoer opheffen. • Pijndemping. • Ondersteunen van de gewrichtsfunctie oa. door  stimuleren van het bewegingsgevoel,   corrigeren van de bewegingsrichting en het vergroten van de stabiliteit. • Verbetering van neurologische stoornissen door beïnvloeding van huidzenuwen. In het algemeen vormt de toepassing van medical-taping in onze praktijk een onderdeel van een totaal behandelingsplan, mede  afhankelijk van uw gezondheidsprobleem. Laat u informeren!
M.T.C. (Medical Taping Concept)
Terug naar menu Route E-mail